10 پادکست آموزشی – مهارتهای ده گانه زندگی

سازمان بهداشت جهانی World Health Organization به اختصار(WHO)مهارت های دهگانه ای را معرفی کرده است که از سال ۲۰۲۰ هر کس باید این توانایی ها را برای بالا بردن هوش هیجانی و داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق کسب کند،در وبینار آموزشی زیربه مدت یکساعت کلیه مهارت ها معرفی و ارائه گردیده است .

فیلم معرفی مهارتهای ده گانه زندگی

کلیه مهارتهای ده گانه زندگی را به صورت جداگانه در قالب پادکست و فایل صوتی در قسمت زیر می توانید گوش دهید و یا دانلود کنید.

1- مهارت خودآگاهی

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی مهارت خودآگاهی دارید روی لینک زیر کلیک کنید

 دانلود فایل صوتی مهارت خودآگاهی

تا چه حد خود را می شناسید؟ ارزش ها و توانایی های شما کدامند؟ آیا از خود راضی هستید؟ آیا از چرایی احوال و چرایی رفتار خودآگاهید ؟ آیا نسبت به واکنش های خود اشراف کامل دارید ؟ آیا احساس های منفی خود را می شناسید در پادکست ارائه شده در خصوص خودآگاهی و خودشناسی توضیحات کامل ارائه گردیده است .

2- مهارت همدلی

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی مهارت همدلی دارید روی لینک زیر کلیک کنید

دانلود فایل صوتی مهارت همدلی

همدلی توانایی درک دنیای پدیدارشناسی طرف مقابل است به این معنی که فرد بتواند خود را جای دیگری بگذارد و دنیا را از چشم او ببیند و بتواند احساس دیگران را بشناسد و پاسخ مناسب به آن احساس دهد، در این پادکست به تعریف همدلی و اهمیت موضوع همدلی از دیدگاه هانیز کوهات پرداخته شده و 6 ویژگی مهارت همدلی عنوان شده،که به شما کمک می کند مهارت همدلی را در ارتباط خود با دیگران به خوبی درک کنید و بتوانید ارتباط موثری با دیگران برقرار کنید.

 

3- مهارت روابط بین فردی

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی مهارت روابط بین فردی دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود فایل صوتی مهارت روابط بین فردی  

کلید موفقیت در ارتباط بین‌فردی معمولا به اینکه گوینده و پاسخ‌دهنده در کدام حالت شخصیتی خود قرار دارند، بازمی‌گردد. در این پادکست مهارت بین فردی با توجه به نظریه تحلیل رفتار متقابل از سه جنبه شخصیت درون تشریح شده است . افراد می‌توانند در هنگام برقراری ارتباط در هریک از سه حالت‌ شخصیتی والد،بالغ و کودک قرار داشته باشند. بر اساس آنکه افراد در ارتباط با یکدیگر از کدام موضع شخصیتی رفتار می‌کنند می‌توان انواع ارتباط میان آنها را پیش‌بینی کرد، لذا این پادکست به شما کمک می کند که سه وجه شحصیت درون خود و دیگران را بشناسید و بتوانید روابط بین فردی خود را با دیگران بهبود ببخشید .

4- مهارت ارتباط موثر

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی مهارت ارتباط موثر دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود فایل صوتی مهارت ارتباط موثر 

یکی از مهم ترین مهارت های زندکی ، توانایی برقراری ارتباط خوب و موثر با دیگرانه،فرقی نمیکنه در چه جایگاه اجتماعی قرار دارید. همسر یا پدرو مادر، مدیر یا کارمند،مدرّس یا دانش آموز،مشتری یا فروشنده .

ما موجودی اجتماعی هستیم و قطعا برای داشتن یک زندگی خوب به برقراری ارتباط موثر با دیگران نیازمندیم ،در دنیای امروز مهارت ارتباطی یکی از مهم ترین مهارتهای زندگی می باشد ،پس حتما باید این مهارت رو یاد بگیریم ، لذا  پادکست بالا به شما کمک می کند روش برقراری ارتباط موثر با دیگران را یاد بگیرید،و با یادگیری این مهارت ،به مادر یا پدری آگاه، مدیری کاریزماتیک و تاثیرگذار، همسری دوست داشتنی و کارمندی نمونه تبدیل شوید.

6-5- مهارت حل مسئله و تصمیم گیری

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی مهارت حل مسئله و تصمیم گیری دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود فایل صوتی مهارت حل مسئله و تصمیم گیری

در این پادکست به مهارت پنجم و ششم از مهارت های ده گانه زندگی پرداخته شده است ، 20 دقیقه اول در خصوص مهارت حل مسئله  و در 20 دقیقه دوم مهارت تصمیم گیری و راه حل بارش فکری و استفاده از وجه بالغ شخصیت جهت تصمیم گیری نهایی ارائه شده است.

مهارت حل مسئله یک فرایند ذهنی و رفتاری است که فرد سعی می کند به کمک آن راه حل های موثر، مفید و سازگارانه برای زندگی خود پیدا کند .

طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، در تمام فرایند زندگی،  انتخاب بهترین راه حل، از بین احتمالات ممکن، و رویکرد مسئله محور به جای هیجان مدار، از جمله مهارت های مهم زندگی و ویژگی یک شخصیت سالم می باشد .

 

7- مهارت مدیریت خشم

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی مهارت مدیریت خشم دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

دانلود فایل صوتی مهارت مدیریت خشم

در پادکست هفتم به مهارت مدیریت خشم با تکنیک ABC پرداخته شده است .

آلبرت آلیس روانشناس امریکایی در مدل ABC عنوان می کند که این عوامل بیرونی یا دیگران نیستند که ما را ناراحت می کنند بلکه “باورهای غیرمنطقی” ما است که موجب ناراحتی ما می شود.

در این روش سعی می کنیم رویدادی که اتفاق افتاده ، باورهایی که پس از مواجهه با آن رویداد در ذهن‌مان شکل می‌گیرد و سپس پیامد آن باورها (احساس یا رفتار نامطلوبی که بروز داده‌ایم) را شناسایی و ارزیابی کنیم و با کمک مدل ABC و راهکار نوشتن راه حلی برای مدیریت خشم خود بیابیم.

روانشناسي مثبت معتقد است كه زندگي همه ما بهتر خواهد شد اگر اصول مدل ABC را فرا گيريم.

 

8-مهارت مقابله با استرس، اضطراب و سایر هیجانات منفی 

 

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی قسمت اول دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

 دانلود فایل صوتی قسمت اول

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی قسمت دوم دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

 دانلود فایل صوتی قسمت دوم 

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی قسمت سوم دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

 دانلود فایل صوتی قسمت سوم

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی قسمت چهارم دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

 دانلود فایل صوتی قسمت چهارم

اگر نیاز به دانلود فایل صوتی قسمت پنجم دارید روی لینک زیر کلیک کنید:

 دانلود فایل صوتی قسمت پنجم

مهارت مدیریت هیجانات منفی مثل استرس ، ترس، اضطراب ، نگرانی ، وحشت و هراس فرد را قادر میسازد تا در شرایط مختلف زندگی، واکنش مناسبی نسبت به رویدادها داشته باشد و بتواند زندگی موفق تری را تجربه کند. قطعا میزان بیش از حد این هیجانات منفی منجر به ضعف سیستم ایمنی، افزایش بیماری‌های مزمن، ضعیف‌شدن حافظه و مهارت‌های شناختی می‎‌شود و نیازی به اشاره نیست که روابط را نیز تضعیف می‌کند، افراد با هوش هیجانی بالا، تلاش می کنند تا با خودشناسی، آگاهی و دانایی خود را در این زمینه افزایش دهند و در نهایت شخصیتی سالم همراه با آرامش برای خود بسازند.

در این سلسله آموزش ها ( در 5 پادکست جداگانه )به هیجانات منفی زیر اشاره شده است و توضیحات لازم برای معالجه ، درمان ، کنترل و اداره انواع احساسات و هیجانات منفی ارائه شده است

1-استرس  Stress

2-ترس Fear

3- اضطراب Anxiety

4- نگرانی Worry

5- هراس Phobia

6- وحشت Panic 

همه ما برای ارزیابی صحیح از حالات روانی خود نیاز داریم که خودآگاهی و دانایی بیشتری نسبت به انواع احساسات و هیجانات منفی که طول روز تجربه می کنیم و روند رشد و پیشرفت ما را مختل می کند بدست آوریم.

9- تفکر خلاق 

تفکر خلاق از مهمترین مهارت‌ها و ویژگی‌های انسان است که توسط آن خود را با محیط همیشه متغیر، منطبق می‌کند. هر انسانی توانایی تولید تفکر خلاق را دارد و بدون محدودیت می‌تواند دست به خلاقیت بزند. تفکر خلاق پایانی ندارد زیرا انسان برای بقا نیاز به پذیرفتن شرایط پیرامون و افزایش خلاقیت  دارد. بنابراین تفکر خلاق فقط ابزاری جهت تسهیل کردن کارها نیست بلکه ضرورتی برای ادامه حیات است.

ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید :

راهکارهایی برای ایجاد تفکر خلاق

 

10- مهارت تفکر نقادانه

تفکر نقادانه میلی است شدید به جستجوگری، کنار آمدن با عدم قطعیت، انس گرفتن به اندیشیدن، احتیاط در اظهارنظر و ادعا ، آمادگی همیشگی برای تامل کردن و مواجه شدن با اندیشه‌های جدید، احتیاط در تعمیم دادن و نظم ساختگی برقرار کردن میان پدیده‌ ها و دوری جستن از هرگونه فریب خود  یا دیگران در اندیشیدن …

ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید :

قدرت مهارت تفکر نقادانه 

 

لطفا در کادر پایین بنویسید :

چه نکته یا نکاتی برای شما آموزنده بود

لطفا به این روش بنویسید :

نکاتی که در پادکست شماره (..) آموختم و برایم جالب بود ……(سپس نکته ها را بنویسید )

10 پاسخ
  1. رحیمی گفته:

    خانم دکتر عزیز بسیار سلیس وعالی وکابردی بود اموزشتون ان شالله انرژیه خوبی که گذاشتین ورایگان اموزش دادین برگرده به خودتون وزندگیتون

    پاسخ
  2. ملک کلانتری گفته:

    سلام وقت بخیر
    Kalantari: خانم امیری نسب خواستم از شما تشکر کنم , بابت مطالب اموزنده و کاربردی شما
    Kalantari: من یک.مادرم و خانه دار و بشدت دجار روزمرگی شده بودم ,…. خواستم و تمرکز کردم و ارتعاش مثبت فرستادم و خداوند در مسیر خواسته ام و نیازم شما رو به من معرفی کرد
    Kalantari: بنوبه ی خودم و با توجه به اونچه از مطالب ارزنده شما خصوصا در ارتباط با موضوع مهارتهای زندگی اموختم , خواستم سهمی در پر کردن بانک نوازشی شما داشته باشم و البته متقابلا انرژی فراوانی از شما گرفتم ?
    همیشه شاد و سربلند باشید و ایام بکامتان

    پاسخ
  3. سمیه حدادزاده گفته:

    سلام خانم امیری نسب بهترین سایتی هستید که تا الان پیدا کردم و مطالب را مطالعه کردم . بسیار عالی هستید ???

    پاسخ
  4. راحله حکمت منش گفته:

    سلام بانوی خردمند امروز پادکست همدلی و همدردی رو گوش دادم و اعتراف میکنم چقدر مسیر را در ارتباط با افراد چه فامیل چه دوستانم اشتباه رفتم وای خدای من، ممونتوونم سعی میکنم از این به بعد رفتار درست و واکنش درستی داشته باشم و چقدر فکر میكکردم درست رفتار کردم ممنون از اگاهی دادن شما ????????????

    پاسخ
  5. فاطمه سادات حسینی گفته:

    سلام خانم دکتر بسیار سپاسگزارم
    ۴تا از پادکست هاتو نو گوش کردم بسیار عالی و کاربردی بود دید جدیدی برویم باز شد و خیلی برام مفید بود .مثل همیشه عالی بود

    پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
    نظری بدهید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *